Публикацию (приближенную к современной орфографии) специально для Русской Народной Линии (по изд.: Творенія иже во святыхъ отца нашего Тихона Задонскаго. Изд. 5. - М.: Синод. тип., 1889. - Т.3. О истинном христианстве. Кн. вторая. Статья восьмая. Глава девятая. О мудрости христианской.- С.393-394) (Репринт.)) подготовил профессор А.Д. Каплин.
Постраничные ссылки перенесены в текст.
+ + +
О мудрости христианской
«Иже (Христос) бысть нам премудрость от Бога» (1Кор.1:30).
§ 500. Христианская премудрость есть Христос, Сын Божий, якоже глаголет Павел святый: «бысть нам премудрость от Бога». Он нам открывает тайну познания Небесного Отца. «Бога никтоже виде нигдеже: Единородный Сын, Сый в лоне Отчи, Той исповеда» (Ин.1:18). «И никтоже знает Отца, токмо Сын, и емуже волит Сын открыти» (Мф.11:27). «Во Христе суть вся сокровища премудрости и разума сокровенна», глаголет богомудрый Павел (Кол. 2:3). Христианин препростый, который научен догматам святой веры, далеко мудрейший есть паче Платона и Аристотеля и прочих языческих мудрецов. Кто от них уразумел тое, что простой христианин верою познал? «Никтоже от князей века сего разуме» (1Кор.2:8). Буйство есть эллинским философам слышать Бога - единого естеством, но троична в лицах; Бога и человека в едином лице; Слово, плоть бывшее (Ин. 1:14), Деву рождшую и Девою пребывающую; тело умершее, сгнившее и в прах рассыпавшееся, но паки восстающее и живущее. «Душевен человек не приемлет яже Духа Божия: юродство бо ему есть, и не может разумети» (1Кор. 2:14). Но христианин, верою святою просвещенный, знает и исповедует тое, чего премудрость премудрых и разум разумных и слышать не терпит: юродство бо им есть. «Да не хвалится убо мудрый мудростию своею, и да не хвалится крепкий крепостию своею, и да не хвалится богатый богатством своим, но о сем да хвалится хваляйся, еже разумети и знати, яко Аз есмь Господь, творяй милость и суд и правду на земли: яко в сих воля Моя, глаголет Господь» (Иер. 9:23-24).
§ 501. Премудрость христианская не в одном только познании Бога состоит, но заключает в себе и непорочное житие христианское. Не знает тот и Бога, кто воли Божией не творит, хотя устами и исповедует Его, и много о нем разглагольствует. О сем свидетельствует святое Писание: «о сем разумеем, яко познахом Его, аще заповеди Его соблюдаем. Глаголяй, яко познах Его, и заповедей Его не соблюдает, ложь есть, и в сем истины несть» (1 Ин. 2:3-4). И паки: «Бога исповедают ведети, делы же отмещутся Его, мерзцы суще и непокориви, и на всяко дело благое неискусни» (Тит 1:16). Откуду Бог чрез пророка глаголет о таковых: «Мне людие сии усты своими и устнами своими чтут Мя; сердце же их далече отстоит от Мене» (Ис. 29:13). И Христос глаголет: «Не всяк глаголяй Ми: «Господи, Господи, внидет в царствие небесное, но творяй волю Отца Моего, Иже есть на небесех» (Мф. 7:21). Откуду в святом Писании незнающии Бога, или беззаконно живущие, называются безумнии, буии, во тме ходящии и проч., как читающему тое видеть можно. Сего ради премудрость христианская тем только христианам приличествует, которые о Христе Иисусе благочестно живут, а тем буйство и безумие приписуется, которые на языке Бога, а в сердце безбожие имеют, хотя бы и звезды считали, или все Священное Писание наизусть умели. (Смотри еще главу вторую 1-й книги первой статьи).